lunes, 23 de noviembre de 2015

Jugam per Racons!

Hola famílies!

Una part important del temps a l'escola el passam jugant per Racons distribuïts a diferents parts de l'aula. Per això vos deix una mica d'informació per tal que sapigueu el perquè del treball per racons. 



Que és el treball per racons?
El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dins de l’aula, diferents espais on els nostres alumnes puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu , manipulatiu i simbòlic.


Els objectius generals són afavorir l’autonomia i la capacitat d’organització dels alumnes, respectar els diferents ritmes de treball i d'aprenentatge, educar els boixos i boixes perquè tenguin criteri propi i potenciar les relacions entre els infants.


A més a més, cada racó respon a uns objectius concrets corresponents al treball quotidià dut a terme a l'aula. Hi ha racons que són fixes durant tot l’any, i n'hi ha d’altres que van canviant segons les necessitats i interessos dels infants.









 La manera d’organitzar la classe és oferir una gran varietat de propostes a les quals els infants poden accedir d’una forma oberta. Els boixos i boixes poden realitzar activitats autònomament, amb altres companys o amb l’adult. 


Els racons de joc són una de les activitats preferides pels boixos i boixes. Després d'una llarga estona d'activitats dirigides (en aquestes edats es cansen i hem de programar tasques curtes i variar-les sovint) desitgen posar-se a jugar lliurement. 

Jugar els és necessari per formar-se i desenvolupar-se. El seus jocs sovint són simbòlics, imitant rols de la vida dels adults. 

A través del joc s'expressen lliurement i mostren preferències clares per determinats tipus de jocs i resten indiferents davant d'altres. Els mestres intentem motivar-los despertant interès cap a noves possibilitats de joc: 

- Els infants amb molta preferència pels jocs moguts (córrer, encalçar-se, ...) procuram que descobreixin també jocs més tranquils i de concentració.

- Nins/es amb molta preferència pels jocs de concentració (trencaclosques, enfilar,...) intentar despertar-los interès pels jocs més simbòlics (cuineta, caseta, cotxes,trens...) i de moviment.

- No hi ha jocs de nins ni jocs de nines, hi ha jocs on tots hem de jugar junts i aprenem a compartir.

Racó de cotxes, trens i animals


Jugar amb els altres també vol dir aprendre a conèixer-se a un mateix, compartir, gaudir, saber perdre, acceptar les normes, tolerar o no les trampes... Es proposen diferents tipus de jocs; construccions,animals, cotxes...


Racó de Biblioteca





Aprendre a respectar, a valorar i estimar els llibres...
 i fomentar l'hàbit lector des de ben petits.


Racó de cançons i dances


Racó de caseta i cuineta
El joc simbòlic afavoreix l'empatia 
(la capacitat de posar-se en el lloc d'una altra persona).




Els infants gaudeixen imitant situacions quotidianes!







Racó de construccions











Racó dels bebès malaltets

 Els nins de la classe de 4 anys tenen un racó de l'Hospital!
Ells ens varen curar els bebès perquè estaven malaltets 
i ara ens encanta cuidar-los i tractar-los moolt i moolt bé!





I els contam contes...

i als bebès també els volem ensenyar a jugar amb les anelles!


Racó dels Jocs de Taula







Aquest racó proporciona als infants diferents jocs de taula reglats per jugar en parella, en grup o individualment.


 Racó de la Pissarra 


Racó dels numeros





































El Pati Petit
En el pati petit podem córrer, botar, ballar, jugar junts, xerrar fort, hi podem fer totes aquelles activitats més mogudes que dins la classe no podem fer!

 S'ha convertit també en un espai on compartim secrets de com jugar d'una manera diferent amb les mateixes coses!


El Racó de les Pincetes!
El material manipulatiu d'Axioma també ens va perfecte per jugar per Racons!




















 El Racó dels botons!
Amb els botons podem fer seriacions, els podem enfilar, els podem acaramullar...






El Racó de les anelles!












A través del joc també podem educar als infants, inculcant que hi ha d'haver un respecte
- Cap als companys/es, solucionant els conflictes arribant a acords i sense agressivitat. Quan observam un infant jugar, podem captar com es relaciona amb els altres i també quin és el seu nivell de benestar personal (que repercuteix en els aprenentatges).
- Cap al material, aprenent a jugar amb el material concret que necessiten en aquell moment. Quan acaben de jugar els ensenyam a recollir retornant cada cosa al seu lloc. 







Esper que vos hagi agradat la publicació! 
Per dubtes, preguntes o per el que volgueu, ja sabeu on som!







Maria Bàrbara :)

4 comentarios:

  1. En en Xavi li encanta anar a l'escola i amb aquest blog ja veim el per què.
    Gràcies.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Estic molt contenta que a nen Xavi l'hi encanti venir a l'Escola i de que a vosaltres vos agradi el que estam fent a classe! Una abraçada Carlus i Susana!! :)

      Eliminar